Voor de taak van zorgvisie binnen de module zorgzame school, moesten we enkele actiepunten opstellen om een klas met zorg hulp te bieden.
In de klas (1ste leerjaar) waar ik deze taak moest uitwerken, waren er grote niveau - en tempoverschillen tussen de leerlingen, waardoor er sommige al sneller klaar waren dan anderen met het maken van oefeningen. Omdat steeds extra werkbladen geven niet echt motiverend is, heb ik enkele taal - en rekenspelletjes uitgewerkt. Het was dus tijd om mijn creatieve brein ook even aan het werk te zetten! Om sommige spelletjes te maken, moest er wel wat geverfd, geknipt, geplakt, gelamineerd en nagedacht worden uiteraard! :)
Hier zijn enkele creaties die ik gemaakt heb voor het klasje van het 1ste leerjaar:
Blokkenpatronen
Ik had het geluk dat ik bij een vriend allemaal rechthoekige houten blokjes kon gaan halen. Dit stond als 'afval' in het huis dat hij gekocht had. Deze blokjes heb ik in verschillende felle kleurtjes geschilderd (twee keer 16 blokken), langs twee kanten.
Nadien heb ik verschillende patronen proberen leggen met de kleurtjes en deze heb ik telkens in 'Paint' nagetekend. Van al de combinaties heb ik dan een klein 'boekje' gemaakt, zodat de leerlingen kunnen kiezen welk patroon ze willen leggen. De leerlingen moesten hiervoor goed nadenken en proberen, maar het was zeker een toppertje! :)
Parelkaarten
Op deze parelkaarten staan verschillende wiskunde-oefeningen. Elke oplossing is gelijk aan een bepaalde soort en kleur parel. Als je bijvoorbeeld 1 als uitkomst hebt, is dit gelijk aan een oranje parel. De leerlingen moeten alle oefeningen van 1 tot 10 oplossen en aan het touwtje telkens de juiste parels rijgen (in de juiste volgorde!). Op de achterkant van deze touwkaarten staan de parels in de juiste volgorde en zo kunnen de leerlingen zelf controleren of ze de oefeningen juist hebben opgelost en dus ook de juiste parels aan het touwtje hebben geregen.
Toverwiskunde
Bij dit spelletje moeten de leerlingen eerst de oefening bovenaan het kaartje oplossen. Nadien steken ze dit kaartje in het kartonnetje (88) en komt het antwoord tevoorschijn.
Het idee voor dit spel heb ik gehaald uit een bestaand rekenspel. Je moet telkens een bepaalde figuur tekenen zodat de delen die wit moeten blijven om tot het juiste cijfer te komen, omringd worden door zwarte vlakken die de andere 'strepen' bedekken.
Touwkaarten
Hierbij moeten de leerlingen weer verschillende oefeningen oplossen. Ze moeten telkens de oefening met een touw verbinden met de juiste uitkomst. Op de achterkant kunnen ze dan controleren of het touw wel effectief over de lijnen gaat.
Ik heb telkens eerst zelf de oefening gemaakt met de touwen, dit overgetekend op een ander blad en dan nadien weer met een stiftje overgetekend op de achterkant van de touwkaart.
Andere spelletjes: puzzel lees- en schrijfletters, memory, domino en tangram
Een doos vol spelletjes
Het maken van de spelletjes was veel werk, maar heel leuk om te doen. Het is tof om je creativiteit kwijt te kunnen om zo de leerlingen en de leerkracht te kunnen helpen. De kinderen vonden het hele leuke spelletjes. Door het kleurgebruik en de illustraties heb ik geprobeerd om het aantrekkelijk te maken voor de leerlingen. Ik vond het ook belangrijk dat de spelletjes duurzaam waren. Daarom heb ik ze allemaal geplastificeerd en de houtblokken geschilderd met acrylverf zodat de verf er niet afgaat door water.