Dinsdag vertrokken we op een vierdaagse naar Dworp als afsluiter van de module muzische school. Elke avond heb ik een verslag gemaakt op mijn computer van wat we die dag allemaal beleefd hebben.
Dinsdag
Dinsdagmorgen vertrokken we met
de bus naar Dworp. Na een uurtje rijden en het zien van de gebouwen, kwamen de
herinneringen uit het 1ste jaar terug naar boven. De workshops die we beleefd hebben, de kamers
waarop we sliepen, de avondactiviteiten, de koffie-pauzes… Wat zijn die drie jaar toch al voorbij
gevlogen!
We plaatsten onze valiezen in de
bagageruimte, namen ons gerief voor het toonmoment en gingen naar de zaal waar
we ons mochten omkleden. Helemaal in
tenue herhaalden we snel ons toonmoment en gingen we met ons materiaal naar de
zaal waar we ze moesten voorstellen.

Omdat we het voorlaatste groepje
waren, moesten we pas na de middag ons toonmoment doen. Met toch een beetje
stress, vond ik het zelf zeker geslaagd! Onze voorstelling was eigenlijk een
tupperware-avond waar verschillende typetjes naar toe kwamen die typisch waren
voor de jaren ’60: een astronaut, een hippie, een sexy type en een klassedame
(ik J).
Elk van ons kwam op een bijpassende muziek op geparadeerd met bijhorend dansje.
De tupperware-avond was bij mij thuis dus ik kwam al ‘twistend’ de deur
opendoen op het liedje Lets twist again van Chubby Checker.
In de workshop van drama hadden
we ‘tafelzinnetjes’ geleerd (ieder krijgt één zinnetje dat je eender hoeveel of
wanneer in de groep mag gooien) en dit hebben we ook in ons toonmoment
toegepast. Ieder van ons vieren had 1 zinnetje dat op verschillende momenten
gezegd werd.
- Astronaut: Wilt er iemand een stukje cake? (verwijzing naar spacecake voor de hippie)
- Hippie: Op elke pot past een deksel.
- Sexy type: Wat dat hier geen upperdare-avond?
- Klassedame: Dat is wel iets praktisch hé?
We hadden als achtergrond een
filmpje met moviemaker gemaakt, dus de timing moest perfect zijn. Tijdens onze tupperware-avond maakten we
muziek met de bekertjes die er stonden. We hadden eerst een basisritme waaruit
iedereen een ander ritme begon.
Na de toonmomenten mochten we
even koffie gaan drinken en dan hadden we een keuze-activeit. Ik had
bodypercussie gekozen en dit was een goede keuze! We leerden allerlei
werkvormen waarmee we ook in de lagere school bodypercussie kunnen aanleren.
Als instap moesten we bijvoorbeeld onze namen verklanken door bij elke lettergreep
iets van geluid te maken met ons lichaam. De anderen speelden dit na en zo hadden we
eigenlijk al een heel stuk bodypercussie gemaakt, gewoon door de namen van de
anderen te verklanken. De tip die je daarbij aan kinderen kan geven is kijken
naar de persoon van wie je de naam verklankt, zo kan je een beweging koppelen
aan een persoon en dat maakt het gemakkelijker. Uiteindelijk speelden we dan
een soort ‘Ik ga op reis en neem mee’ met de klanken.
Er werden nog stukjes
bodypercussie aangeleerd die we dan in groep te samen deden en nadien in twee
kringen tegenover elkaar. Ik moet zeggen dat ik me nog al moest concentreren,
het was niet altijd gemakkelijk om alle bewegingen te onthouden. Tijdens deze
sessie heb ik wel heel veel leuke ideetjes opgedaan die ik zeker eens zelf wil
uittesten met kinderen!
Voor het eten installeerden we
ons vlug in de kamer en schoven dan aan voor een lekker slaatje. Ze hadden ons
gezegd dat er dan een actieve avondactiviteit op de planning stond, je moest
dus gemakkelijke kledij aandoen. Wij natuurlijk benieuwd wat het zou zijn. We
hadden terug afgesproken in de danszaal en het was ook effectief dans. Niet zo
maar gewoon dans, maar soul en funk! Dit was ook typisch voor eind jaren ’50 en
de jaren ’60. De man die dit gaf was gekleed in de stijl van de jaren ’60 en ik
had echt bewondering voor de manier waarop hij danste! Het was precies of hij
van ‘elastiek’ was, hij kon op alle manieren bewegen, het was echt mooi om te
zien! Natuurlijk was het daarna ook aan ons. We leerden enkele basissteps van
de funk en soul zoals de ‘claps’, de ‘jack’, de ‘James Brown’ en nog anderen
waarvan ik de naam al vergeten ben J. Hier zien jullie een filmpje van James Brown (bij
ons was het iets minder professioneel J) :
Er werd even een pauze ingelast en
nadien deden we de ‘Soul Train’, een typische dansvorm van toen. Eerst werd dit
in een kring gedaan en nadien echt met twee rijen over elkaar zoals je hier kan
zien:
Hier laat ik mijn geïmproviseerde danspassen zien, een echte danser ben ik niet, maar ik vond het wel plezant! :)
In het begin
vond ik het moeilijk om zo met heel mijn lichaam te bewegen, maar uiteindelijk
was het echt wel leuk om te doen. Een vermoeiende maar toffe avond!
![]() |
Groepsfoto met Sep, de dansleraar. |
Als ik dit nu aan
het typen ben, lig ik al in mijn bed… tijd om in te dommelen zodat ik morgen
weer vol energie aan het voorbereiden van de workshops voor de kinderen kan
beginnen. Slaapwel!
Woensdag
Vandaag was het
een drukke dag. We werden eerst muzisch verdeeld, ieder kreeg een fotootje
vanuit de sixties en moest nadien aan de juiste kant van de zaal gaan staan.
Daar mocht je dan weer een legoblokje nemen en werd je gesorteerd op het soort
legoblokje: klein, groot en speciaal. Ik zat bij de ‘speciallekes’ en die
kregen de coördinatie op zich voor de dag die we morgen gaan doorbrengen op een
lagere school in de buurt: Sint-Viktor. Dit was nog niet zo eenvoudig! We
moesten zorgen voor een intro van de dag, de verdeling van de leerlingen, het
doorschuifsysteem, de keuzeactiviteit in de namiddag, het toonmoment en het
slot van de dag. Een hele boterham dus!
Twee mensen uit
ons coördinatiegroepje mochten rond 11u al eens een kijkje gaan nemen op de
school waar het zou doorgaan, zodat we ongeveer wisten hoe de lokalen er uit
zouden zien en wat er allemaal beschikbaar was. Terwijl werkten wij de
verdeling van de kinderen uit en de coördinatie van de keuzeactiviteit, dit was
niet zo makkelijk voor 170 leerlingen! We besloten om in het begin te werken
met voorwerpen die te maken hadden met de workshops. Elke workshop mocht een
voorwerp kiezen, dat wij ook op papiertjes zouden afdrukken om aan de
leerlingen te geven. De personen die de workshops geven, steken deze voorwerpen morgen in de lucht en
de leerlingen gaan naar de personen waarvan zij een prent hebben. Na het zoeken
van alle prenten op internet was dat zaakje al afgehandeld!
Dan het
volgende probleem: hoe zouden we de leerlingen in de namiddag laten kiezen
welke activiteit ze nog eens willen doen, maar dan meer verdiepend? Daar kregen
we het idee om telkens twee groepen samen te nemen en een overzichtsblad omhoog
te hangen waarop de leerlingen post-its kunnen plakken met hun keuze. Opdat
niet iedereen tegelijk zijn post-it zou komen hangen, gaan we de leerlingen op
maand van de verjaardag naar voor laten komen. Er staan telkens kruisjes op het
blad en als er overal een post-it over hangt, is de workshop vol… De leerlingen
krijgen dan telkens een kleur zodat ze in de namiddag weten bij wie ze moeten
gaan staan.
In de hal was
ons coördinatiepunt waar we af en toe tussendoor een briefing hielden voor de mensen
die de workshops geven in de boven - en onderbouw. We hadden aan ieder groepje
een gsm-nummer gevraagd zodat we efficiënt iedereen bij elkaar kregen of vragen
konden stellen. Om de groepjes te laten doorschuiven zetten we telkens muziek
op en begeleiden we de groepjes naar hun volgende workshop. Tijdens het
doorschuiven mogen de leerlingen verschillende moves laten zien zodat we al
dansend naar de volgende workshop gaan.
Voor de intro
en het slot van de dag besloten we om telkens een typisch sixties-lied af te
spelen en hierop een dansje te maken dat de leerlingen dan ook konden doen.
Maar beginnen doen we met onze oma die samen met haar kleindochter terugblikt
op haar jeugd, uiteraard in de sixties. Ze halen dan enkele gebeurtenissen aan
die belangrijk waren en leuk zijn om te weten voor de kinderen: de maanlanding,
geen gsm hebben, de hippietijd… Dan komen wij op om het dansje van het lied Hit
the road Jack aan te leren. Met heel eenvoudige bewegingen kunnen we zowel het
1ste leerjaar als het 6de
leerjaar aansporen om mee te dansen.
Alles was
ongeveer geregeld en dan was het nog de afwerking zoals de lokaalverdeling, het
afdrukken van de kaartjes om in het begin te verdelen en natuurlijk ook het
uitknippen. We schreven alles op in onze draaiboek zodat iedereen van het
coördinatieteam morgen perfect de planning kan volgen.
Alles was juist
klaar en dan moesten we naar een activiteit waar we warme kledij voor moesten
aandoen en goede schoenen… we gingen dus naar buiten. Het was niet al te best
weer, maar met een goede regenjas viel het wel mee en het deed deugd om na een
lange dag binnen eens frisse lucht te hebben.
We kregen eerst
een filmpje van de Hulk te zien, een typisch programma uit de jaren ’60. Het
was de bedoeling dat we in groepjes van 4 of 5 ons eigen monster creëerden door
verschillende geluiden en bewegingen toe te voegen aan ons groepje. Bij elke
opdracht kregen we ook een ingrediënt om iets klaar te maken… spannend!
De lectoren
zaten verspreid over het domein en bij elke lector kon je een opdracht
uitvoeren. Je moest onderweg met je groepje altijd aan elkaar hangen want er
liepen uiteraard tikkers in het bos die ingrediënten konden afnemen. We gingen
met vier op pad en maakten een schitterend monster! J
Er waren
verschillende muzische opdrachten: jabbertalk verzinnen bij een bepaalde smaak,
een geluid bedenken bij een gedicht, een beweging bedenken bij een prent en
elkaar angstaanjagend schminken.
Er was ook nog
een muzikale opdracht, maar daar zijn we niet meer geraakt omdat het begon te
regenen en bijna tijd was. Als we aankwamen in de zaal hadden we suiker, lange
vingers koekjes, chocoladekorrels en koffie met amaretto. We hadden dus al een
vermoeden dat het tiramisu zou worden, enkel de mascarpone moesten we nog gaan
halen. En zo hadden we ons dessert al
voor we aan het avondeten begonnen:
Na het eten
overliepen we met ons coördinatiegroepje kort het dansje en het draaiboek, dan
moesten we naar de bar gaan voor de avondactiviteit.
Toen we aankwamen
stonden alle tafels geschikt op de dansvloer, het was dus een quiz vanavond. We
werden in groepjes van vier verdeeld en kozen onze groepsnaam (met even een knipoog naar de funk -en souldans van
gisteren) The funky neighbors.

Tussendoor
waren er dus ook opdrachten rond de zintuigen:
-
Voelen: met de tenen geblinddoekt een
citroenpotje herkennen.
-
Ruiken: welke lector had de deo op die je op het
kaartje gekregen had?
-
Zien: een afbeelding vinden in een 3D-prent
-
Proeven: wat zit er allemaal in de cocktail?
-
Horen: welke geluid is dit?
De quiz was
echt heel leuk in elkaar gestoken, en de opdrachten kan je eigenlijk ook wel
vertalen naar het lager onderwijs. Het waren allemaal verrassende opdrachten
waar je niet meteen zelf zou opkomen.
Na de quiz
speelden we nog een spelletje ‘Dobble’ in de bar. Dit is een soort reactiespel
waarbij je snel figuren moet herkennen. Opperste concentratie vereist! J
Morgen
vertrekken we op tijd met het coördinatie team naar de school van Sint-Viktor.
Alles moet klaar gezet worden en we moeten de medestudenten die de workshops
begeleiden op tijd naar hun lokaal brengen.
Hopelijk wordt
het voor de kinderen een onvergetelijke dag en natuurlijk ook voor ons. De
hippierok, het vlechtje en de bril zitten al klaar in mijn zak!
Donderdag
Gisterenavond
maakten we een ‘doucheplanning’ zodat iedereen op tijd klaar kon geraken, want
vandaag moesten we op tijd vertrekken naar onze school. Iedereen hield zich aan
de timing en we konden op tijd aan het ontbijt aanschuiven.
We maakten heel
snel ons lunchpakket en vertrokken dan in het donker op pad naar de school. Al
het gerief was afgezet door de auto, zodat we ons meteen konden installeren.
Wij als coördinatieteam vertrokken tien

De laatste
workshop lieten we wat vroeger stoppen zodat we met twee groepen samen de
leerlingen konden laten kiezen wat ze in de namiddag nog eens wilden doen. Zoals
ik gisteren al uitlegde, deden we dit met post-its die de leerlingen dan op een
groot blad mochten komen hangen. Dit ging ook heel vlot, we deelden aan elke
leerling een post-it en een stift uit zodat ze hun naam en klas hier konden
opschrijven. Per geboortemaand mochten ze dan hun post-it omhoog komen hangen.
Natuurlijk waren er sommige leerlingen die pas op het einde mochten hangen niet
even blij, maar dit was al snel vergeten. Elke leerlingen kreeg een kruisje op
zijn of haar hand in de kleur van de workshop.
In de namiddag konden de groepen dan snel per kleur verdeeld worden.
Overzicht keuzes |
Bodypercusssie |
Drama |
Media |
Beeld: mode |
De voormiddag
zal er al op en tijdens de middagpauze werd er even uitgerust en wat bijgepraat
over de workshops die al geweest waren.
Na de bel ’s
middags staken we gekleurde bladen in de lucht zodat de kinderen meteen wisten
naar waar ze moesten gaan voor de verdieping en het voorbereiden van het
toonmoment. We zorgden er ondertussen voor dat de boxen en al het materiaal
voor de toonmomenten klaar stond zodat we er meteen aan konden beginnen.
We verzamelden
telkens een groep uit de bovenbouw en een groep uit de onderbouw samen in een
klas of lokaal waar ze dan hun kunnen aan elkaar konden laten zien. Het was
echt wel prachtig om te zien en je zag dat de kinderen echt fier waren over wat
ze die namiddag in elkaar hadden gestoken. Het toonmoment waar ik bij was,
stelde eerst allerlei modecreaties voor van de bovenbouw. Ze waren stuk voor
stuk echt prachtig gevonden en als echte modeontwerpers stelden ze dan voor wat
het was en hoe ze het gemaakt hadden. Met een leuk liedje op de achtergrond was
het net een echte modeshow!
Ook de
onderbouw had bij de workshop beweging een echte soul train voorbereid. De
leerlingen gingen in twee rijen over elkaar staan en showden hun meest coole
moves aan elkaar. Dit was ook weer geweldig om te zien en je zag dat ook de
kinderen er van genoten. Ik vond het ook super dat elke leerling met even veel
energie de move liet zien, er was geen leerling tussen die zich heel onzeker
voelde.
Nadien
verzamelden we terug op de speelplaats om af te sluiten met ons dansje Hit the
road jack. De leerlingen en zelfs de leerkrachten dansten enthousiast mee. Het
bleek dat de school vijf minuten langer duurde dan op de planning stond. We
verdeelden de leerlingen dus snel in onderbouw en bovenbouw en maakten twee
grote soul trains. Elke leerling mocht nog eens een coole move tonen en zo was
deze dag op een schitterende manier afgesloten. Je zag overal stralende
gezichtjes, onze missie was zeker en vast geslaagd!
We ruimden
nadien alles op en wandelden terug naar Destelheide waar we even de tijd kregen
om uit te rusten voor het eten. Na het eten kregen we ook nog even de tijd om
een echte jaren ’60 outfit aan te doen. Toen we in de hal verzamelden kregen we
allemaal een cava of een fruitsapje en dan mochten we in een filmzaal gaan
zitten. Vanavond werden er verschillende filmpjes getoond van alle deeldomeinen
en hiervoor werden muzo-awards uitgedeeld. Er werden echt prachtige dingen
getoond. Hier is een voorbeeld van een verrassend filmpje:
Daarna was het
tijd om onze laatste avond in de bar af te sluiten.
Vrijdag
Vandaag gingen
we al naar huis, wat is het voorbij gevlogen! We maakten voor het ontbijt onze
valies zodat we die na het eten meteen naar de bagageruimte konden brengen.
Evalueren,
evalueren, wie zijn best doet zal het leren! Deze dag stond volledig in het
teken van evaluatie. We begonnen met de evaluatie van de muzodag gisteren in de
school. Eerst vulden we dit in op een evaluatieformulier en nadien gaven we
feedback aan elkaar. Dit was helemaal niet zo gemakkelijk om te doen, omdat
iedereen op zijn eigen manier zijn best had gedaan. Het evaluatieformulier was
ook meer gericht op de workshops, dan op de taak van het coördinatieteam. Het
is heel moeilijk om gewoon in cijfers weer te geven hoe iemand gepresteerd
heeft tijdens de voorbereiding en op de dag zelf. Toen we samen zaten met ons
coördinatieteam hebben we dit dan ook tegen elkaar gezegd en elkaar goede
feedback kunnen geven.
Dan mochten we
even als tussendoortje naar de twee filmpjes (van elke school één) gaan kijken
die gisteren gemaakt waren over de muzodag. Het was echt fijn om alle lachende
gezichten van de kinderen te zien. Nog maar eens een bewijs dat het echt wel
geslaagd was!
Hier kan je het filmpje bekijken van de school waar mijn groep geweest is:
Na de vertoning
kwamen we aan het volgende stuk evalueren: evalueren van de evaluatiekoffers!
We waren op voorhand in twee groepen verdeeld zodat één groep hun koffers kon
uistallen en de andere groep kon evalueren. (ieder kreeg 3 studenten om te
evalueren). Nadien werden de rollen omgewisseld. Ik vond het fijn om ook eens
de koffers van de anderen te kunnen bekijken. Je zag wel dingen een paar keer
terugkomen, maar je kon ook nieuwe ideeën van elkaar opnemen.

En zo zaten de vier dagen in Dworp er al weer op. Het was een hele leuke ervaring om zelf de workshops in elkaar te kunnen steken en te coördineren. Ook de dag op de school zelf was leerrijk. De workshops en de avondactiviteiten waren ontspannend, maar tegelijk ook toffe ideeën om zelf te gebruiken in de lagere school. Een mooie afsluiter van deze module!