Dworp


Dinsdag vertrokken we op een vierdaagse naar Dworp als afsluiter van de module muzische school. Elke avond heb ik een verslag gemaakt op mijn computer van wat we die dag allemaal beleefd hebben.

Dinsdag

Dinsdagmorgen vertrokken we met de bus naar Dworp. Na een uurtje rijden en het zien van de gebouwen, kwamen de herinneringen uit het 1ste jaar terug naar boven.  De workshops die we beleefd hebben, de kamers waarop we sliepen, de avondactiviteiten, de koffie-pauzes…  Wat zijn die drie jaar toch al voorbij gevlogen!

We plaatsten onze valiezen in de bagageruimte, namen ons gerief voor het toonmoment en gingen naar de zaal waar we ons mochten omkleden.  Helemaal in tenue herhaalden we snel ons toonmoment en gingen we met ons materiaal naar de zaal waar we ze moesten voorstellen. 



Wij hadden nummer 13, dus we moesten nog wat wachten voor we aan de beurt waren, wat me wel wat stress bezorgde.  Elk groepje werd ook geëvalueerd door een ander groepje, uiteraard op een muzische manier. Je moest bijvoorbeeld het toonmoment evalueren door te vergelijken met een kleur, een dier of geluid van een dier, een reclameslogan, een tableau vivant maken of een geluid associëren. Wij moesten al het eerste groepje evalueren met een dier. We kozen een hyena omdat dit dier gekend is om zijn speciale lach en het toonmoment was ook heel grappig en leuk gevonden.

Omdat we het voorlaatste groepje waren, moesten we pas na de middag ons toonmoment doen. Met toch een beetje stress, vond ik het zelf zeker geslaagd! Onze voorstelling was eigenlijk een tupperware-avond waar verschillende typetjes naar toe kwamen die typisch waren voor de jaren ’60: een astronaut, een hippie, een sexy type en een klassedame (ik J). Elk van ons kwam op een bijpassende muziek op geparadeerd met bijhorend dansje. De tupperware-avond was bij mij thuis dus ik kwam al ‘twistend’ de deur opendoen op het liedje Lets twist again van Chubby Checker.



In de workshop van drama hadden we ‘tafelzinnetjes’ geleerd (ieder krijgt één zinnetje dat je eender hoeveel of wanneer in de groep mag gooien) en dit hebben we ook in ons toonmoment toegepast. Ieder van ons vieren had 1 zinnetje dat op verschillende momenten gezegd werd.

  • Astronaut: Wilt er iemand een stukje cake? (verwijzing naar spacecake voor de hippie)
  • Hippie: Op elke pot past een deksel.
  • Sexy type: Wat dat hier geen upperdare-avond?
  • Klassedame: Dat is wel iets praktisch hé?
We hadden als achtergrond een filmpje met moviemaker gemaakt, dus de timing moest perfect zijn.  Tijdens onze tupperware-avond maakten we muziek met de bekertjes die er stonden. We hadden eerst een basisritme waaruit iedereen een ander ritme begon.

Na de toonmomenten mochten we even koffie gaan drinken en dan hadden we een keuze-activeit. Ik had bodypercussie gekozen en dit was een goede keuze! We leerden allerlei werkvormen waarmee we ook in de lagere school bodypercussie kunnen aanleren. Als instap moesten we bijvoorbeeld onze namen verklanken door bij elke lettergreep iets van geluid te maken met ons lichaam.  De anderen speelden dit na en zo hadden we eigenlijk al een heel stuk bodypercussie gemaakt, gewoon door de namen van de anderen te verklanken. De tip die je daarbij aan kinderen kan geven is kijken naar de persoon van wie je de naam verklankt, zo kan je een beweging koppelen aan een persoon en dat maakt het gemakkelijker. Uiteindelijk speelden we dan een soort ‘Ik ga op reis en neem mee’ met de klanken.


Er werden nog stukjes bodypercussie aangeleerd die we dan in groep te samen deden en nadien in twee kringen tegenover elkaar. Ik moet zeggen dat ik me nog al moest concentreren, het was niet altijd gemakkelijk om alle bewegingen te onthouden. Tijdens deze sessie heb ik wel heel veel leuke ideetjes opgedaan die ik zeker eens zelf wil uittesten met kinderen!

Voor het eten installeerden we ons vlug in de kamer en schoven dan aan voor een lekker slaatje. Ze hadden ons gezegd dat er dan een actieve avondactiviteit op de planning stond, je moest dus gemakkelijke kledij aandoen. Wij natuurlijk benieuwd wat het zou zijn. We hadden terug afgesproken in de danszaal en het was ook effectief dans. Niet zo maar gewoon dans, maar soul en funk! Dit was ook typisch voor eind jaren ’50 en de jaren ’60. De man die dit gaf was gekleed in de stijl van de jaren ’60 en ik had echt bewondering voor de manier waarop hij danste! Het was precies of hij van ‘elastiek’ was, hij kon op alle manieren bewegen, het was echt mooi om te zien! Natuurlijk was het daarna ook aan ons. We leerden enkele basissteps van de funk en soul zoals de ‘claps’, de ‘jack’, de ‘James Brown’ en nog anderen waarvan ik de naam al vergeten ben J. Hier zien jullie een filmpje van James Brown (bij ons was het iets minder professioneel J) :



Er werd even een pauze ingelast en nadien deden we de ‘Soul Train’, een typische dansvorm van toen. Eerst werd dit in een kring gedaan en nadien echt met twee rijen over elkaar zoals je hier kan zien:


Hier laat ik mijn geïmproviseerde danspassen zien, een echte danser ben ik niet, maar ik vond het wel plezant! :)


In het begin vond ik het moeilijk om zo met heel mijn lichaam te bewegen, maar uiteindelijk was het echt wel leuk om te doen. Een vermoeiende maar toffe avond!

Groepsfoto met Sep, de dansleraar.

Als ik dit nu aan het typen ben, lig ik al in mijn bed… tijd om in te dommelen zodat ik morgen weer vol energie aan het voorbereiden van de workshops voor de kinderen kan beginnen. Slaapwel! 

Woensdag

Vandaag was het een drukke dag. We werden eerst muzisch verdeeld, ieder kreeg een fotootje vanuit de sixties en moest nadien aan de juiste kant van de zaal gaan staan. Daar mocht je dan weer een legoblokje nemen en werd je gesorteerd op het soort legoblokje: klein, groot en speciaal. Ik zat bij de ‘speciallekes’ en die kregen de coördinatie op zich voor de dag die we morgen gaan doorbrengen op een lagere school in de buurt: Sint-Viktor. Dit was nog niet zo eenvoudig! We moesten zorgen voor een intro van de dag, de verdeling van de leerlingen, het doorschuifsysteem, de keuzeactiviteit in de namiddag, het toonmoment en het slot van de dag. Een hele boterham dus!

Twee mensen uit ons coördinatiegroepje mochten rond 11u al eens een kijkje gaan nemen op de school waar het zou doorgaan, zodat we ongeveer wisten hoe de lokalen er uit zouden zien en wat er allemaal beschikbaar was. Terwijl werkten wij de verdeling van de kinderen uit en de coördinatie van de keuzeactiviteit, dit was niet zo makkelijk voor 170 leerlingen! We besloten om in het begin te werken met voorwerpen die te maken hadden met de workshops. Elke workshop mocht een voorwerp kiezen, dat wij ook op papiertjes zouden afdrukken om aan de leerlingen te geven. De personen die de workshops geven,  steken deze voorwerpen morgen in de lucht en de leerlingen gaan naar de personen waarvan zij een prent hebben. Na het zoeken van alle prenten op internet was dat zaakje al afgehandeld!



Dan het volgende probleem: hoe zouden we de leerlingen in de namiddag laten kiezen welke activiteit ze nog eens willen doen, maar dan meer verdiepend? Daar kregen we het idee om telkens twee groepen samen te nemen en een overzichtsblad omhoog te hangen waarop de leerlingen post-its kunnen plakken met hun keuze. Opdat niet iedereen tegelijk zijn post-it zou komen hangen, gaan we de leerlingen op maand van de verjaardag naar voor laten komen. Er staan telkens kruisjes op het blad en als er overal een post-it over hangt, is de workshop vol… De leerlingen krijgen dan telkens een kleur zodat ze in de namiddag weten bij wie ze moeten gaan staan.


In de hal was ons coördinatiepunt waar we af en toe tussendoor een briefing hielden voor de mensen die de workshops geven in de boven - en onderbouw. We hadden aan ieder groepje een gsm-nummer gevraagd zodat we efficiënt iedereen bij elkaar kregen of vragen konden stellen. Om de groepjes te laten doorschuiven zetten we telkens muziek op en begeleiden we de groepjes naar hun volgende workshop. Tijdens het doorschuiven mogen de leerlingen verschillende moves laten zien zodat we al dansend naar de volgende workshop gaan.

Voor de intro en het slot van de dag besloten we om telkens een typisch sixties-lied af te spelen en hierop een dansje te maken dat de leerlingen dan ook konden doen. Maar beginnen doen we met onze oma die samen met haar kleindochter terugblikt op haar jeugd, uiteraard in de sixties. Ze halen dan enkele gebeurtenissen aan die belangrijk waren en leuk zijn om te weten voor de kinderen: de maanlanding, geen gsm hebben, de hippietijd… Dan komen wij op om het dansje van het lied Hit the road Jack aan te leren. Met heel eenvoudige bewegingen kunnen we zowel het 1ste  leerjaar als het 6de leerjaar aansporen om mee te dansen.


Alles was ongeveer geregeld en dan was het nog de afwerking zoals de lokaalverdeling, het afdrukken van de kaartjes om in het begin te verdelen en natuurlijk ook het uitknippen. We schreven alles op in onze draaiboek zodat iedereen van het coördinatieteam morgen perfect de planning kan volgen.


Alles was juist klaar en dan moesten we naar een activiteit waar we warme kledij voor moesten aandoen en goede schoenen… we gingen dus naar buiten. Het was niet al te best weer, maar met een goede regenjas viel het wel mee en het deed deugd om na een lange dag binnen eens frisse lucht te hebben.

We kregen eerst een filmpje van de Hulk te zien, een typisch programma uit de jaren ’60. Het was de bedoeling dat we in groepjes van 4 of 5 ons eigen monster creëerden door verschillende geluiden en bewegingen toe te voegen aan ons groepje. Bij elke opdracht kregen we ook een ingrediënt om iets klaar te maken… spannend!

De lectoren zaten verspreid over het domein en bij elke lector kon je een opdracht uitvoeren. Je moest onderweg met je groepje altijd aan elkaar hangen want er liepen uiteraard tikkers in het bos die ingrediënten konden afnemen. We gingen met vier op pad en maakten een schitterend monster! J
Er waren verschillende muzische opdrachten: jabbertalk verzinnen bij een bepaalde smaak, een geluid bedenken bij een gedicht, een beweging bedenken bij een prent en elkaar angstaanjagend schminken.


Er was ook nog een muzikale opdracht, maar daar zijn we niet meer geraakt omdat het begon te regenen en bijna tijd was. Als we aankwamen in de zaal hadden we suiker, lange vingers koekjes, chocoladekorrels en koffie met amaretto. We hadden dus al een vermoeden dat het tiramisu zou worden, enkel de mascarpone moesten we nog gaan halen.  En zo hadden we ons dessert al voor we aan het avondeten begonnen:


Na het eten overliepen we met ons coördinatiegroepje kort het dansje en het draaiboek, dan moesten we naar de bar gaan voor de avondactiviteit.

Toen we aankwamen stonden alle tafels geschikt op de dansvloer, het was dus een quiz vanavond. We werden in groepjes van vier verdeeld en kozen onze groepsnaam (met even  een knipoog naar de funk -en souldans van gisteren) The funky neighbors.


Er waren verschillende rondes afgewisseld met oefeningen op de zintuigen. De rondes waren telkens een muzisch domein: meediah, teejatre, mjuusic, moefs, aurt,… In die rondes moesten we bijvoorbeeld de naam geven van een soort dans, een instrument bij een bepaald geluid, de schilder van een kunstwerk, de zender bij een intro van een tv-programma, welke musicals er werden getoond enzovoort.  We kregen ook de opdracht om met onze groep een rap in elkaar te steken. We kregen telkens de eerste regels en moesten daar op rijm, dat was helemaal ons ding! We bedachten de zotste dingen in verschillende talen en hadden er zelfs bewegingen en achtergrondgeluiden bij bedacht. Nadien kreeg elke groep 3 stickers die je bij de groepjes mocht leggen die je het beste vond.

Tussendoor waren er dus ook opdrachten rond de zintuigen:
-         Voelen: met de tenen geblinddoekt een citroenpotje herkennen.
-         Ruiken: welke lector had de deo op die je op het kaartje gekregen had?
-         Zien: een afbeelding vinden in een 3D-prent
-         Proeven: wat zit er allemaal in de cocktail?
-         Horen: welke geluid is dit?



De quiz was echt heel leuk in elkaar gestoken, en de opdrachten kan je eigenlijk ook wel vertalen naar het lager onderwijs. Het waren allemaal verrassende opdrachten waar je niet meteen zelf zou opkomen.
Na de quiz speelden we nog een spelletje ‘Dobble’ in de bar. Dit is een soort reactiespel waarbij je snel figuren moet herkennen. Opperste concentratie vereist! J


Morgen vertrekken we op tijd met het coördinatie team naar de school van Sint-Viktor. Alles moet klaar gezet worden en we moeten de medestudenten die de workshops begeleiden op tijd naar hun lokaal brengen.

Hopelijk wordt het voor de kinderen een onvergetelijke dag en natuurlijk ook voor ons. De hippierok, het vlechtje en de bril zitten al klaar in mijn zak!


Donderdag

Gisterenavond maakten we een ‘doucheplanning’ zodat iedereen op tijd klaar kon geraken, want vandaag moesten we op tijd vertrekken naar onze school. Iedereen hield zich aan de timing en we konden op tijd aan het ontbijt aanschuiven.

We maakten heel snel ons lunchpakket en vertrokken dan in het donker op pad naar de school. Al het gerief was afgezet door de auto, zodat we ons meteen konden installeren. Wij als coördinatieteam vertrokken tien 
minuten vroeger en zetten ons in het lokaal van het 1ste leerjaar. Als de bel ’s morgens ging, verzamelden we op de speelplaats en begonnen met het verhaal van de oma die samen met haar kleindochter terugblikte op haar jeugd en het verschil tussen vroeger en nu. Dan dansten we het liedje Hit the road Jack samen met de kinderen. In het begin waren ze wat onwennig, maar ze kwamen wel snel los.  We deelden de prenten van de verschillende voorwerpen uit en de studenten die de workshops begeleidden, staken dit voorwerp in de lucht om de groepjes te verdelen. Dit was eigenlijk heel snel en efficiënt gedaan zodat we zelfs een kwartier vroeger aan de eerste workshop konden beginnen. We hadden dan wel afgesproken om de eerste workshop niet tot het geplande uur te laten verlopen, maar iets vroeger te laten stoppen zodat we eventueel ergens anders wat meer tijd konden gebruiken. Blijkbaar had een groepje dit verkeerd verstaan, maar uiteindelijk is het dan wel goed verlopen. Het was een goed idee om twee mensen verantwoordelijk te laten zijn voor de onderbouw en twee (onder andere ik) voor de bovenbouw. Zo hield ieder telkens twee locaties voor zijn rekening en dit zorgde echt voor duidelijkheid bij het doorschuiven. Tijdens het doorschuiven en het wandelen naar het volgende lokaal mochten de leerlingen een coole move doen. Tijdens deze dag heb ik wel wat rondgelopen op de school om telkens alle informatie door te geven aan de groepen zodat er geen chaos was.


De laatste workshop lieten we wat vroeger stoppen zodat we met twee groepen samen de leerlingen konden laten kiezen wat ze in de namiddag nog eens wilden doen. Zoals ik gisteren al uitlegde, deden we dit met post-its die de leerlingen dan op een groot blad mochten komen hangen. Dit ging ook heel vlot, we deelden aan elke leerling een post-it en een stift uit zodat ze hun naam en klas hier konden opschrijven. Per geboortemaand mochten ze dan hun post-it omhoog komen hangen. Natuurlijk waren er sommige leerlingen die pas op het einde mochten hangen niet even blij, maar dit was al snel vergeten. Elke leerlingen kreeg een kruisje op zijn of haar hand in de kleur van de workshop.  In de namiddag konden de groepen dan snel per kleur verdeeld worden.
Overzicht keuzes

Bodypercusssie
Drama
Media
Beeld: mode
De voormiddag zal er al op en tijdens de middagpauze werd er even uitgerust en wat bijgepraat over de workshops die al geweest waren.

Na de bel ’s middags staken we gekleurde bladen in de lucht zodat de kinderen meteen wisten naar waar ze moesten gaan voor de verdieping en het voorbereiden van het toonmoment. We zorgden er ondertussen voor dat de boxen en al het materiaal voor de toonmomenten klaar stond zodat we er meteen aan konden beginnen.

We verzamelden telkens een groep uit de bovenbouw en een groep uit de onderbouw samen in een klas of lokaal waar ze dan hun kunnen aan elkaar konden laten zien. Het was echt wel prachtig om te zien en je zag dat de kinderen echt fier waren over wat ze die namiddag in elkaar hadden gestoken. Het toonmoment waar ik bij was, stelde eerst allerlei modecreaties voor van de bovenbouw. Ze waren stuk voor stuk echt prachtig gevonden en als echte modeontwerpers stelden ze dan voor wat het was en hoe ze het gemaakt hadden. Met een leuk liedje op de achtergrond was het net een echte modeshow!

Ook de onderbouw had bij de workshop beweging een echte soul train voorbereid. De leerlingen gingen in twee rijen over elkaar staan en showden hun meest coole moves aan elkaar. Dit was ook weer geweldig om te zien en je zag dat ook de kinderen er van genoten. Ik vond het ook super dat elke leerling met even veel energie de move liet zien, er was geen leerling tussen die zich heel onzeker voelde.

Nadien verzamelden we terug op de speelplaats om af te sluiten met ons dansje Hit the road jack. De leerlingen en zelfs de leerkrachten dansten enthousiast mee. Het bleek dat de school vijf minuten langer duurde dan op de planning stond. We verdeelden de leerlingen dus snel in onderbouw en bovenbouw en maakten twee grote soul trains. Elke leerling mocht nog eens een coole move tonen en zo was deze dag op een schitterende manier afgesloten. Je zag overal stralende gezichtjes, onze missie was zeker en vast geslaagd!


We ruimden nadien alles op en wandelden terug naar Destelheide waar we even de tijd kregen om uit te rusten voor het eten. Na het eten kregen we ook nog even de tijd om een echte jaren ’60 outfit aan te doen. Toen we in de hal verzamelden kregen we allemaal een cava of een fruitsapje en dan mochten we in een filmzaal gaan zitten. Vanavond werden er verschillende filmpjes getoond van alle deeldomeinen en hiervoor werden muzo-awards uitgedeeld. Er werden echt prachtige dingen getoond. Hier is een voorbeeld van een verrassend filmpje:



Daarna was het tijd om onze laatste avond in de bar af te sluiten.

Vrijdag

Vandaag gingen we al naar huis, wat is het voorbij gevlogen! We maakten voor het ontbijt onze valies zodat we die na het eten meteen naar de bagageruimte konden brengen.

Evalueren, evalueren, wie zijn best doet zal het leren! Deze dag stond volledig in het teken van evaluatie. We begonnen met de evaluatie van de muzodag gisteren in de school. Eerst vulden we dit in op een evaluatieformulier en nadien gaven we feedback aan elkaar. Dit was helemaal niet zo gemakkelijk om te doen, omdat iedereen op zijn eigen manier zijn best had gedaan. Het evaluatieformulier was ook meer gericht op de workshops, dan op de taak van het coördinatieteam. Het is heel moeilijk om gewoon in cijfers weer te geven hoe iemand gepresteerd heeft tijdens de voorbereiding en op de dag zelf. Toen we samen zaten met ons coördinatieteam hebben we dit dan ook tegen elkaar gezegd en elkaar goede feedback kunnen geven.
Dan mochten we even als tussendoortje naar de twee filmpjes (van elke school één) gaan kijken die gisteren gemaakt waren over de muzodag. Het was echt fijn om alle lachende gezichten van de kinderen te zien. Nog maar eens een bewijs dat het echt wel geslaagd was!


Hier kan je het filmpje bekijken van de school waar mijn groep geweest is:


Na de vertoning kwamen we aan het volgende stuk evalueren: evalueren van de evaluatiekoffers! We waren op voorhand in twee groepen verdeeld zodat één groep hun koffers kon uistallen en de andere groep kon evalueren. (ieder kreeg 3 studenten om te evalueren). Nadien werden de rollen omgewisseld. Ik vond het fijn om ook eens de koffers van de anderen te kunnen bekijken. Je zag wel dingen een paar keer terugkomen, maar je kon ook nieuwe ideeën van elkaar opnemen.

   

En zo zaten de vier dagen in Dworp er al weer op. Het was een hele leuke ervaring om zelf de workshops in elkaar te kunnen steken en te coördineren. Ook de dag op de school zelf was leerrijk. De workshops en de avondactiviteiten waren ontspannend, maar tegelijk ook toffe ideeën om zelf te gebruiken in de lagere school.  Een mooie afsluiter van deze module!