donderdag 9 januari 2014

Module muzische school - dag 3


Enkele citaten om de dag mee te beginnen:

Drama is life with the dull parts cut out of it.
Alfred Hitchcock



Waar woorden tekort schieten, spreekt de muziek.
Hans Christian Andersen




Vandaag waren we heel de dag in het JTO (Jeugdtheater Ondersteboven) voor de workshops drama en muziek. Onze groep begon met de workshop drama, waar we meteen wakker gemaakt werden met de eerste oefening.

Worshop Drama

Voor de eerste oefening mochten we allemaal in een kring op een stoel gaan zitten. Iemand moest in het midden gaan staan, zodat er altijd één stoel vrij was. Diegene die links van de lege stoel zat, moest zo snel mogelijk op de stoel slaan en een naam van iemand zeggen. Als de persoon die in het midden stond, op de stoel kon gaan zitten voor er een naam gezegd was, moest de persoon links van de stoel in het midden gaan staan. Als je naam werd genoemd, moest je op de lege stoel gaan zitten enzovoort. Een heel leuk spel om de concentratie wakker te maken en de lachspieren op te warmen! :)

Nadien waren er nog andere concentratiespelletjes aan de beurt en moesten we ook emoties doorgeven aan elkaar. Je buur liet een bepaalde emotie zien met zijn mimiek, jij moest deze emotie dan tonen aan de rest van de groep. Dit vond ik niet zo gemakkelijk omdat je echt dezelfde mimiek als je buur moest overnemen.

Dan werden we in twee groepen verdeeld en stonden we op twee lijnen recht tegenover elkaar. Groep 1 moest slecht nieuws overbrengen aan groep 2, MAAR je mocht geen woorden gebruiken, enkele je mimiek of gebaren, niet zo simpel! Groep 2 moest nadien dan raden a.d.h.v. de mimiek van hun tegenspeler van groep 1 wat het slecht nieuws zou kunnen zijn. Dan werden de rollen omgekeerd en moest groep 2 goed nieuws brengen aan groep 1 , waarna groep 1 weer moest raden over wat het zou kunnen gaan.

P-p-p-poker face, p-p-pokerface.

Dat hadden we tijdens de volgende oefening zeker nodig! We moesten weer op twee rijen tegenover elkaar gaan staan met onze handen achter onze rug. De docent legde dan in de handen van iemand uit de rij een munt van twee euro. De groep die erover stond, moest dan raden wie de munt in de handen zou hebben. Ook weer een toffe oefening, die je zeker kan gebruiken in de lagere school!




Nu was het de moment om onze vertelkunsten boven te halen en onze medestudenten om de tuin te leiden. We mochten per twee aan elkaar een spannend of grappig verhaal vertellen dat we zelf ooit hadden meegemaakt. Je moest het verhaal van je partner ook zelf goed kunnen navertellen. Nadien was het de bedoeling om de twee verhalen aan de rest van de groep te vertellen, maar je mocht kiezen of je je eigen verhaal zou vertellen, of met je partner van verhaal ging wisselen. Het publiek moest dan raden of je gewisseld had of niet. Ook weer een hele leuke opdracht, waarbij je goed moest nadenken wat je vertelde en welke dingen je moest aanpassen!



Daarna mochten we onze creativiteit de vrije loop laten en een stoel gebruiken als verschillende gebruiksvoorwerpen: een handtas, een grasmachine, een paraplu,... Door van alles uit te proberen schrik je zelf van je eigen creativiteit en waarvoor je een stoel allemaal kan gebruiken! Nadien mochten we in groep zelf een decor bouwen met enkele stoelen. Al snel kwamen we met onze groep op het idee om de Titanic na te bouwen, al zeg ik het zelf, het was een pracht van een decor! ;) Er was zelfs een reddingssloep en een ijsberg aanwezig! 

 

De andere groep had ook een decor gemaakt en we werden gewisseld, wij kregen dus het decor van de andere groep en zij dat van ons. Met dat decor mocht je een klein stukje toneel in elkaar steken, je moest dus improviseren wat de andere groep met hun decor zou hebben bedoeld. Wij kregen het idee dat het een kerk was en speelden de kroning van Koning Filip na, met uiteraard een stoel als kroon! (nadien hoorden we dat het eigenlijk als kasteel bedoeld was... we zaten er toch niet ver af :))

Dit is ook weer perfect bruikbaar in de lagere school, eventueel met een ander voorwerp waarmee de kinderen dan moeten improviseren.

Als laatste oefening hielden we een familiediner. In het midden van de kring werden allerlei zinnetjes gelegd en ieder mocht er één zinnetje uitnemen. Dit zinnetje mocht je eender wanneer in de groep gooien en zoveel je zelf wilde. Zo ontstonden er grappige conversaties die tegelijk helemaal niets met elkaar te maken hadden, maar ook hilarische combinaties vormden.  Deze laatste opdracht is goed voor kinderen die niet zo goed kunnen improviseren want ze krijgen een zin aangeboden, en het beperkt de 'haantjes-de-voorste' uit de klas die anders altijd aan het woord zijn.

Heel deze workshop was heel leuk om te doen, vooral omdat er ook bruikbare dingen bij zaten die je zelf kan toepassen in de lagere school. Een geslaagde workshop!!

Workshop Muziek

Na de middag was het tijd om het muzikale in ons naar boven te halen. We kregen veel concrete voorbeelden die we zelf in onze klas kunnen toepassen. Omdat het thema van de module muzische school de jaren '60 is, werden er veel liedjes gebruikt uit die tijd of die je kon linken met die tijd.

In het midden van de kring lagen allerlei voorwerpen en we mochten er elk een uitkiezen. Dan werd het lied Land van Maas en Waal van Boudewijn De Groot afgespeeld. In dat lied vindt er een stoet plaats en nu gingen we zelf een stoet creëren met de voorwerpen die we genomen hadden. Telkens als we het voorwerp hoorden in het lied moesten we opstaan en mee in de stoet lopen (allemaal achter elkaar). Het is een goede luisteroefening en kennismaking met een lied. Daarna moesten we per 4 met de onze voorwerpen uit het lied een geluidenstoet maken. Wij hadden een schaar, een blikken pot, een boomwacker en een konijn als voorwerp. Dit konijn gebruikten we om op onze trom te slaan en zo maakten we een mooie stoet.

Dan oefenden we op het beluisteren van een melodie op het klokkenspel. De docent speelde twee melodieën op het klokkenspel, die je elk een symbool moest geven. De docent speelde deze melodieën door elkaar en wij moesten goed luisteren en de symbolen in de juiste volgorde verspreid over ons blad tekenen. 


Daarna wisselden we ons blad met dat van onze buur en moesten we recht gaan staan. Medestudenten speelden aan de hand van hun blad opnieuw de melodieën en wij stapten in de richting van het pad in het lokaal. Je moest aan het einde van het pad terechtkomen bij een bloem die op de grond lag.

Zo liep deze oefening over in een andere luisteroefening. We beluisterden een lied van een band uit de sixties, The Turtles met Happy together. Er waren verschillende formaten van bloemen, de grote stelden de strofes voor, de kleine het refrein en de middelmatige de andere stukken. We moesten de juiste bloem in het midden leggen tijdens het beluisteren van de muziek zodat we met de bloemen eigenlijk een partituur maakten. Na deze oefening zongen we het lied onder begeleiding van de piano en zelfs met een 2de stem!                                                                                                                                                                  Lied The Turtles - Happy Together

We deden nog enkele oefeningen met het klokkenspel en na de pauze was het tijd om eens zelf gitaar te spelen. Toen ik in de lagere school zat, heb ik er altijd van gedroomd om gitaar te leren, maar omdat ik veel aan sport deed, had ik er niet echt de tijd voor. Door de initiatie die we vandaag gekregen heb, heb ik echt wel kriebels gekregen om dit te leren! 

We leerden eerst de eenvoudigste akkoorden aan: A, D en E. Deze leerden we dan ook na elkaar spelen én zelfs al gebruiken in ook weer een typisch lied uit de sixties: Blowing in the wind van Bob Dylan.

Bij dit lied kregen we een partituur waar de drie akkoorden boven stonden zodat we onszelf toch al een beetje konden begeleiden. Het was echt een toffe ervaring en als ik tijd heb wil ik er zeker werk van maken om dit toch ook te leren!

Het was een hele leuke en leerrijke dag vandaag. Ik heb echt veel ideeën uit de workshops gehaald die ik kan toepassen in de lagere school. Top dagje! :)