woensdag 8 januari 2014

Module muzische school - dag 2


Muzo dag 2 beeld - mode jaren '60 by Slidely Slideshow

Workshop Beeld

Deze morgen begonnen we met een workshop beeld waar we teruggingen naar de mode van de jaren '60.
Eerst stelden we ons voor aan de mevrouw die de workshop gaf en daarna was het tijd om onze schilder- en improvisatiekunsten boven te halen. Er werd een groot lang papier op de grond gelegd en iedereen kreeg een penseel en een potje met zwarte verf. We kregen eerst de opdracht om een buik te tekenen op het papier. Zo gezegd, zo gedaan... Dan moesten we doorschuiven naar de tekening van onze linkerbuur waar we dan weer een hoofd moesten tekenen en zo schoven we telkens verder op. We tekenden handen, benen, voeten, neuzen, monden, oren, hoofddeksels, huisdieren, staarten, handtassen enz.

De buik waarmee we begonnen waren was nu gegroeid tot een fantasierijk 'schepsel' en dit was het resultaat:

Nadien mochten we om de beurt het mannetje voorstellen waar we voor stonden. We moesten beschrijven waar het woonde, wat zijn/haar hobby was, hoe het er uit zag...

Mijn mannetje was Sultan, de vossenclown. Sultan heeft een vossenstaart, rimpels in zijn buik, grote oren waarmee hij kan vliegen én er komt zelfs vuur uit zijn hoofd en hoed!

Ik moet toegeven dat de methode van het doorschuiven en tekenen echt wel de fantasie in je naar boven haalt! :) Een hele toffe activiteit om ook met de kinderen in de klas te doen. Je kan nadien zelfs de gecreëerde wezens bijvoorbeeld in een ander materiaal laten maken...




Deze activiteit heeft ook enkele voordelen voor de kinderen:
- Het is goed voor de faalangst, want ze krijgen altijd een welomschreven onderdeel dat ze moeten schilderen en het is niet zo dat ze hun eigen tekening moeten maken.
-  Je weet op voorhand nog niet wat het resultaat zal zijn en dat is heel leuk.
-  Het is een goede activiteit voor kinderen die niet meteen inspiratie hebben.


Nadien was het tijd om zelf onze kledij en accessoires te maken. We werden eerst in de sfeer gebracht door een klein filmpje met allerlei beelden en fragmenten van de jaren '60. 

Er waren verschillende materialen waarmee we mochten werken: wol, papier, rietjes, plastiek en buizen. Voor elk accessoire of kledingstuk schoof je door naar een ander materiaal zodat je ze allemaal leerde kennen. Iedereen kon wel gebruik maken van verschillende hechtingsmaterialen zoals plakband, touw, nietjesmachine, rekkertjes, ijzerdraad,...

In de slideshow bovenaan in dit bericht kan je de verschillende creaties zien die we gemaakt hebben: hoofddeksel, riem, schoeisel, iets wat je onzichtbaar maakt en uitgaanskledij. (deze slideshow is gemaakt in de workshop media) Helemaal op het einde mochten we dan een volledige outfit maken met alle materialen die aanwezig waren. Er was telkens een model, een ontwerper en een assistent. Voor de laatste opdracht was ik het model en hebben we een 'stijlvolle' jurk uit papier gemaakt van de sixties! :)


Dit is zeker ook een opdracht die ik zou doen in mijn klas. Als je de kinderen voldoende begeleidt, dan kunnen er naar mijn mening echt mooie creaties ontstaan met allerlei soorten materialen!

Workshop Media

Na de middag kregen we een workshop over allerlei soorten programma's, apps of technieken waarmee je muzisch aan de slag kan gaan. Het waren stuk voor stuk handige en leuke toepassingen van media in muzo.

Digitaal decor
We begonnen met een digitaal decor. Hierbij was het de bedoeling dat je door allerlei effecten via powerpoint een digitale achtergrond maakt voor bijvoorbeeld een toneel. Je kan dingen laten binnenvliegen of prenten laten bewegen of... Onze powerpoint kan ik hier spijtig genoeg niet in weergeven, maar dit is een musical waarbij gebruik gemaakt wordt van zo'n digitaal decor (de achtergrond):








Pop-Art
Daarna was het tijd om eens zelf een pop-art schilderij te maken zoals populair was in de sixties. Eigenlijk was het een hap(p)klare brok want je moest gewoon met je tablet en foto trekken via de app: PopArtLite. Je foto kon je nadien dan nog veranderen van kleur of van stijl zoals Andy Warhol, Lichtenstein, Che Guevara... Ook heel leuk om met de leerlingen te doen, in een korte tijd hebben ze een mooi schilderij gemaakt van zichzelf of van anderen! Hiernaast vind je het schilderij dat we gemaakt hebben van onszelf, het is eens iets anders... :)






Omdat het nadien pauze was, hebben we dan ook maar even een foto getrokken met een paar vriendinnen, Leen en Charlotte:
















Songify
Na de pauze mochten we ons eens muzikaal uitleven, hoewel we er zelf niet echt muzikaal voor moesten zijn. Met deze app kan je teksten die je inspreekt op een bepaalde beat zetten met een achtergrondmuziekje dat je zelf kiest. We hebben een kleine tekst ingesproken die gaat over de sixties en kregen meteen een echte hit te horen! :)

Oefening songify

Slideshow video
Een volgende WEB 2.0 toepassing was zelf een slideshow video maken. Via deze site kan je foto's toevoegen en meteen in een slideshow laten zetten. Je kan er dan nadien nog een muziekje bijvoegen of een effectje op zetten. De slideshow video die wij gemaakt hebben, vind je helemaal bovenaan in dit bericht. De foto's van deze slideshow zijn allemaal gemaakt tijdens de workshop beeld, als extra effect hebben we het een 'old look' gegeven (je weet wel, die zwarte puntjes af en toe :)) zodat het toch een beetje 'sixties' lijkt.

Ook weer heel handig om te maken en haalbaar met kinderen om bijvoorbeeld op school een leuke voorstelling te geven met allerlei foto's...

Star Composer
De voorlaatste app die we uitgeprobeerd hebben was Star Composer. Hiermee kan je je eigen lied of muziek maken door drums, gitaren en piano's toe te voegen. Het leuke hieraan is dat je zelf ook iets kan inzingen en dus volledig je eigen lied kan componeren. Weer een heel handige app!

Comic Life
De laatste app kan je gebruiken om zelf een strip te maken. Je kan zelf een lay-out kiezen, foto's toevoegen, verschillende soorten tekstballonnen gebruiken enzovoort. Ook weer iets heel leuk en handig voor de leerlingen om zelf een fantastische strip te ontwerpen. Hier zie je een voorbeeldje van hoe het er kan uitzien (uiteraard gemaakt door onze docent).


Zoals je ziet, was het een heel interessante dag vandaag waaruit ik veel nieuwe ideeën heb gehaald die je zeker kan gebruiken in de lagere school! Niet te vergeten heb ik me ook wel geamuseerd door al de fantasie die we mochten gebruiken... muzo for the win! :)