zaterdag 18 januari 2014

Evaluatiekoffer


Als opdracht binnen deze module maakten we een evaluatiekoffer. Hierin moesten minstens tien methodieken zitten waarmee je muzisch kan evalueren en een zelf gevonden methodiek. Na wat opzoekwerk op internet vond ik enkele methodieken...  Bij elke methodiek heb ik een fiche gemaakt waarop de werkwijze staat uitgelegd. De fiches en het bijhorende materiaal steekt telkens in een apart insteekmapje zodat het overzichtelijk blijft in de doos.  Hier stel ik de methodieken even kort aan jullie voor:


Waaiers

  • Graad:Alle graden
  • Uitleg: De leerlingen krijgen een waaier van kleuren, voedsel, woorden of smileys. Uit een bepaalde waaier mogen ze iets kiezen waarmee ze beschrijven hoe ze hun product vinden, hoe het proces verlopen is of hoe ze het beleefd hebben. Bijvoorbeeld:  De kleur geel past bij mijn kunstwerk omdat ik er vrolijk van wordt en omdat het straalt zoals de zon. Het is leuk dat de leerling zelf betekenis mag geven aan een kleur, voedsel, woord of smiley. Het kan zijn dat er meerdere leerlingen bijvoorbeeld rood nemen, maar dat ze er elk een andere betekenis aan geven: liefde, geweld, gezelligheid,…
  • Materiaal: Kleurenwaaier, voedselwaaier, woordenwaaier, smileywaaier
  • Bron: http://www.speelplaats.org/wp-content/uploads/2009/09/muzische-vorming-speelplaats.doc



Evaluatiedocument

  • Graad: 2de – 6de leerjaar
  • Uitleg: De leerlingen mogen zelf een evaluatiedocument invullen. Dit kan nadien besproken worden en de leerkracht kan er nog iets extra bij schrijven.
  • Materiaal: Evaluatiedocumenten
  • Bron: Pedagogisch Didactisch Centrum – Bisdom Gent


Klascocktail

  • Graad: Alle graden
  • Uitleg: We stellen een klascocktail samen, alles in één grote kom. Iedereen mag een ingrediënt     toevoegen, deze ingrediënten hebben telkens een betekenis. De betekenis heeft te maken met het gevoel dat je had tijdens het muzisch proces. Iedereen voegt één voor één het ingrediënt toe en geeft hierbij een woordje uitleg. Nadien kan de cocktail samen leeggedronken worden (met elk een rietje of in een bekertje). Betekenis: appelsiensap (zoet = leuk), pompelmoessap (bitter = niet leuk), citroensap (zuur = pittig, nieuw)
  • Materiaal: Grote kom, rietjes of bekertjes, appelsiensap, pompelmoessap, citroensap
  • Bron: Pedagogisch Didactisch Centrum – Bisdom Gent



Stripfiguren

  • Graad: Alle graden (met begeleiding)
  • Uitleg: We evalueren het proces en de beleving aan de hand van stripfiguren en stripbeelden. De leerlingen mogen uit de verschillende stripbeelden kiezen en bespreken waarom dit past bij wat ze ervan vonden of hoe ze zich voelden. Ze mogen ook vertellen wat er dan in de tekstballonnen zou komen.                                                                                                                                          Zo leren ze ook striptaal kennen en hun inleven in de personages. De strips die geselecteerd zijn, kunnen dienen voor alle graden.
  • Materiaal: Verschillende scènes uit stripboek
  • Bron: Pedagogisch Didactisch Centrum – Bisdom Gent


Vuilniszak, reiskoffer, schatkist

  • Graad: 2de en 3de graad
  • Uitleg: Iedereen krijgt drie papiertjes. Op het eerst papiertje schrijf je iets wat tegengevallen is tijdens het proces en wat je zo snel mogelijk wil vergeten. Dit belandt in de vuilnisbak. Op het tweede papiertje schrijf je iets wat je bijgeleerd hebt en wat je wil meedragen. Dit steek je in de reiskoffer. Een derde papiertje dient om iets op te schrijven wat je wil koesteren, iets moois dat je hebt meegemaakt. Dit gaat in de schatkist.
  • Materiaal: Vuilniszak, reiskoffer en schatkist.
  • Bron: Evaluatiemethodieken Steunpunt Jeugd – Platform Kadervorming


Tactiel textiel

  • Graad: 2de en 3de graad
  • Uitleg: De leerlingen zitten in een kring en er liggen verschillende soorten stof in het midden: zacht, ruw, doorzichtig,… De leerlingen mogen eerst allemaal eens voelen aan de stof. Nadien mogen ze elk om de beurt een stof kiezen dat het best past bij hun product en hun proces. Ze moeten hierbij natuurlijk een verklaring geven.
  • Materiaal: Verschillende soorten stof
  • Bron: http://www.speelplaats.org/wp-content/uploads/2009/09/muzische-vorming-speelplaats.doc


Fotocollage

  • Graad:  2de en 3de graad
  • Uitleg: Iedereen mag uit tijdschriften een foto zoeken, waarop hij/zij een gezicht vindt dat weergeeft hoe hij/zij zich tijdens de activiteit voelt. De foto’s worden samengenomen tot een groepsfoto. Eerst worden de persoonlijke keuzes van de leerlingen besproken en nadien de groepsfoto.                    Met deze methodiek komt zowel de persoonlijke beleving als de groepsbeleving aan bod en leren ze gezichtsmimiek kennen.
  • Materiaal: Tijdschriften, lijm, grote flap
  • Bron: Pedagogisch Didactisch Centrum – Bisdom Gent



Thermometer

  • Graad: 2de en 3de graad (betekenis thermometer)
  • Uitleg: De leerlingen krijgen om de beurt de thermometer en mogen de thermometer verschuiven naargelang hoe mooi, afgewerkt, origineel,… ze hun product vinden.                                               Ze geven hier telkens een verklaring bij.
  • Materiaal: Thermometer
  • Bron: Evaluatiemethodieken Steunpunt Jeugd – Platform Kadervorming


De Bono hoeden

  • Graad: 2de en 3de graad (goed begeleiden)
  • Uitleg: De leerlingen kunnen aan de hand van de De Bono hoeden zichzelf evalueren. Er bestaan zes denkhoeden die je op kan zetten met bijbehorende manier van denken: objectief, positief, kritisch,… Door te veranderen van hoed, verander je ook van denken. Dit maakt het veranderen van denkpatroon visueel duidelijk voor de leerlingen.                                                                             De leerlingen mogen eerst hun bevindingen op papier schrijven (hoeden met bijhorende vragen) en nadien mogen ze voor de groep ook effectief de hoeden voorhouden en vertellen hoe ze het beleefd hebben.                                                                                                                                        Het leert de kinderen dus overschakelen van denkpatroon en hun product en proces ook eens op een andere manier bekijken.
  • Materiaal: Fiche hoeden + zes gekleurde hoeden
  • Bron: Klascement - Rapportevaluatie met behulp van De Bono-hoeden (Ingrid Bosmans)


Dobbelsteen

  • Graad: Alle graden (in 1ste leerjaar vragen voorlezen)
  • Uitleg: De klas wordt in kleine groepjes verdeeld. Elk om de beurt gooien ze met een dobbelsteen. Op deze dobbelsteen staan enkele zinnen die ze moeten aanvullen:                                                 
    • Dit vond ik moeilijk…                                                                                                       
    • Dit vond ik leuk...                                                                                                               
    • Dit vond ik minder leuk...                                                                                                    
    • Dit ga ik zeker onthouden…                                                                                                
    • Dit ga ik volgende keer anders doen...                                                                                 
    • Dit vond ik van onze klasgroep…
  • Materiaal: Dobbelsteen met vragen
  • Bron: Evaluatiemethodieken ksj


Ren je rot

  • Graad: Alle graden
  • Uitleg: Alle werkjes hangen omhoog in de klas en de leerlingen mogen zoals in een museum alle werkjes bekijken. Terwijl wordt er muziek gespeeld. Als de muziek stopgezet wordt, moeten de leerlingen bij het werk gaan staan dat zij het mooiste vinden. Als ze er met meerdere leerlingen staan, mogen ze even overleggen waarom ze dit mooi vinden. Nadien worden de werkjes besproken.
  • Materiaal: Muziek
  • Bron: OVSG-wijzer Basisonderwijs – Leren met de muzen


Landschappen
  • Graad: Alle graden (bij 1ste graad voldoende hulp bieden bij verwoording en voorbeelden geven)
  • Uitleg: De leerlingen krijgen foto's te zien van verschillende landschappen en vormen zo een zin over hun proces en beleving: Deze activiteit was voor mij als de foto van...
  • Materiaal: Foto's van bergen, bossen, weilandschap, stromende beek, rustige rivier, woestijn, stad,..
  • Bron: http://www.speelplaats.org/wp-content/uploads/2009/09/muzische-vorming-speelplaats.doc




Dit verdient een pluim

  • Graad: Alle graden (Bij 1ste leerjaar kan er een gewone pluim gegeven worden, zonder dat ze er iets bij moeten schrijven, maar wel mondeling verwoorden.)
  • Uitleg: De leerlingen krijgen elk één (of meerdere) pluim(en) waarop staat: Ik geef een pluim aan… omdat…Alle werken worden tentoongesteld of voorgesteld en nadien mogen de leerlingen pluimen uitdelen aan elkaar.                  
  • Materiaal: Pluimen
  • Bron: http://www.speelplaats.org/wp-    content/uploads/2009/09/muzische-vorming-speelplaats.doc


Muzofoon

  • Graad:  Alle graden
  • Uitleg: Aan de muzofoon hangen allerlei materialen. De leerlingen krijgen om de beurt een stokje enmogen tegen een materiaal tikken dat het geluid maakt dat het beste bij hun beleving past van het proces. Ze verduidelijken ook waarom. Om dit vlot te laten verlopen, is het aangewezen om op voorhand de verschillende geluiden te laten horen aan de leerlingen.
  • Materiaal:  Muzofoon
  • Bron:  Eigen voorbeeld

 


Dit laatste voorbeeld heb ik zelf bedacht. Omdat er nog niet echt iets rond geluid in zat, heb ik gezocht naar een methodiek waarbij klanken belangrijk zijn. Aan een kapstok heb ik verschillende materialen gehangen zodat er ook verschillende geluiden gemaakt kunnen worden: plastiek, metaal, steen, karton, hout, klei, knikkers... Ze krijgen 


Helaas heb ik nog niet echt een techniek kunnen uitproberen in de klas aangezien de stage heel vroeg op het jaar was en ik dus nog niet echt tijd had om de evaluatiekoffer te maken. De methodiek van de pluimen heb ik eigenlijk wel al een keer gebruikt in mijn stage in het derde leerjaar. Hier mochten ze nadien in de klas rondlopen en de werkjes bekijken. Ze kregen dan enkele pluimen die ze bij een werkje mochten leggen dat ze mooi vonden. Dit vonden ze echt tof en natuurlijk zag je hun oogjes blinken als ze zo'n pluim mee naar huis mochten nemen! :) 
In het eerste leerjaar heb ik bij de module zorgzame school ook een beloningssysteem ingevoerd in het eerste leerjaar en hier heb ik ook gewerkt met zo'n pluimen. Dit is symbolisch, maar werkt heel motiverend.

Ik hoop deze koffer nog vaak te kunnen gebruiken tijdens de stages omdat ik graag wil weten hoe de kinderen er mee omgaan. Ik ben er wel van overtuigd dat zo'n methodieken oefening en herhaling vragen om voldoende diepgang te krijgen. Dit was een leuke, nuttige en praktische opdracht die je later nog kan gebruiken!