Muzische groei


Start module

Voor een aparte taak binnen de module muzische school moet ik 3 doelen prikken die ik reeds (gedeeltelijk) heb bereikt en 3 doelen waaraan ik intensief wil werken gedurende het academiejaar.
De doelen die ik al gedeeltelijk heb bereikt, zijn natuurlijk ook doelen waaraan ik moet blijven werken en waarin ik nog steeds kan blijven groeien. Hier mijn selectie van de doelen:

Doelen die ik reeds (gedeeltelijk) bereikt heb:
·         Beseffen en aanvaarden dat de smaak en de stijl van mensen verschilt
Ik vind het vanzelfsprekend dat ieder zijn eigen stijl en smaak heeft. Iets mooi vinden is subjectief en het is belangrijk dat we dit beseffen. Hier moeten we kinderen ook in begeleiden om van elkaar te aanvaarden dat ze een verschillende mening kunnen hebben over ‘mooi zijn’. Ik vind het daarbij ook belangrijk om hierover te kunnen praten of discussiëren. Wat vind je er juist mooi aan? Waarom vind je dit niet mooi? Zo leren ze hun mening en gevoelens uitdrukken.

·      Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven
Sinds ik aan deze opleiding begonnen ben, kom ik uiteraard meer in contact met het muzische, maar durf ik me er geleidelijk aan ook meer voor open te stellen. Ik weet nog goed dat ik in het eerste jaar in Dworp nog al op de achtergrond bleef en niet altijd meteen mee was in de workshops rond muzo. Ik ben van mezelf nog al onzeker en terughoudend, daarin ben ik wel al heel hard gegroeid.  Vooral drama en muziek was voor mij een grote stap om te zetten. De opdrachten die we bijvoorbeeld in Dworp kregen voor drama waren echt grensverleggend voor mij. Ik moest even het verstand op nul zetten en gewoon DOEN. In beeld was ik van daarvoor al erg geïnteresseerd, dat is me ook van thuis ‘met de paplepel’ ingegeven. Ook beweging vond ik van in het begin echt leuk aangezien ik vroeger heel veel aan sport deed en ook in de scouts kom ik vaak in contact met allerlei spelletjes. Door de drie jaren heen heb ik dus echt wel geleerd om me open te stellen voor de muzische opdrachten en ideeën die we kregen.  Enerzijds tijdens de aparte lessen, maar ook bijvoorbeeld voor de vertelnamiddag of voor het muzisch examen van vorig jaar waar we een toonmoment moesten maken. Dit toonmoment vond ik in het begin moeilijk omdat ik met mensen in de groep zat die ik niet zo goed kende. Aangezien ik dus in het begin nog al verlegen ben, moest ik weer opnieuw die grote stap zetten. Dat is naar mijn mening toch goed gelukt en ik heb weer mijn verstand even op nul gezet om er volledig voor te gaan.

Wanneer ik nu bijvoorbeeld tijdens stages ga observeren en een muzische les zie, zal ik steeds mijn oren spitsen en mijn ogen goed de kost geven. Als ik iets leuks in de les zie, zal ik dit zeker onthouden of vraag ik zelfs extra uitleg. Zo heb ik bij het vervroegd observeren in het eerste leerjaar ook een dansles gezien en na de les wat meer uitleg gevraagd. Mijn mentor heeft dan ook meteen de boeken (Dansspetters) laten zien waaruit de les kwam.
Dit zal ik in de toekomst zeker nog blijven doen. Overal waar ik kom of tijdens de lessen op de hogeschool probeer ik zoveel mogelijk ideeën te halen die me leuk lijken.

·         Impressies en ervaringen uitdrukken vanuit onze eigen leefwereld
Ik denk wel dat ik voldoende mijn mening zal zeggen en kan verwoorden wat ik zie of meemaak. Ik probeer daarbij zo weinig mogelijk rond de pot te draaien, hoewel het soms wel beknopter mag. Die impressies of ervaringen zal ik soms gewoon door mijn gezichtsmimiek duidelijk maken, of door wat ik zeg of door wat ik schrijf,…

Doelen waaraan ik zal werken:
·         Op een actieve manier participeren aan het culturele leven
Het is niet mijn gewoonte om geregeld aan culturele activiteiten deel te nemen. Ik vind het goed dat ik nu ‘verplicht’ word om zelf op zoek te gaan in het culturele leven. Ik geniet er nochtans van om naar allerlei voorstellingen te gaan kijken, maar dit doe ik niet vaak genoeg.  Ik ga dus zeker proberen om hier aan te werken. Ik ben er ook van overtuigd dat je uit deze voorstellingen of museums nieuwe ideeën kan halen en deze op je eigen manier kan toepassen in je lespraktijk. Ik zal zeker de culturele agenda van het cultureel centrum bij mij in de buurt blijven volgen. In het begin van het jaar kan je telkens een boekje verkrijgen waarin alle voorstelling van dat jaar staan. Ik ga me voornemen om er dan al enkele vast te leggen die ik dit jaar zeker wil bekijken.

·         Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal
Tijdens mijn stages heb ik al vaak gemerkt dat ik geen tijd meer heb om de kinderen te (laten) evalueren of dat ik dit altijd wat probeer te vermijden. Ik heb ook het gevoel dat ik hier nog niet echt veel over weet of ervaring mee heb. De enige manier van evalueren die ik al toegepast heb in de vorige stages, is het geven van pluimen aan elkaar. Ik zou dit graag nog diepgaander willen doen en op andere manieren. Het muzisch evalueren van mezelf doe ik niet echt bewust. In mezelf zal ik altijd wel weten wat ik goed vind of minder goed vind aan wat ik gemaakt heb en wat ik dan in het vervolg moet onthouden. Toch kan dit volgens mij nog efficiënter gebeuren zodat ik er meer kan uithalen naar de toekomst toe.

·         Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen
Wanneer ik tijdens de stagevoorbereidingen lessen muzo in elkaar moet steken, zit ik in het begin meestal vast zonder inspiratie. Ik vind het echt moeilijk om steeds leuke en vernieuwende werkvormen te gebruiken. Meestal vraag ik aan mijn mama eens raad omdat zij ook lesgeeft (in het tweede leerjaar). Ze heeft tijdens heel haar carrière een map samengesteld met allemaal muzische activiteiten die ze al gedaan heeft. Toch zou ik graag zelf nog meer achtergrond wil hebben om de werkvormen toe te passen in mijn lessen.


Einde module - zelfevaluatie


Aan het einde van deze module moeten we eens terugblikken op de doelen die ik in het begin geselecteerd heb en nog niet bereikt had. Hier leg ik kort uit hoe ik er aan gewerkt heb:

·         Op een actieve manier participeren aan het culturele leven
Tijdens deze module heb ik enkele malen aan ‘cultuur’ gedaan. Samen met vriendinnen ben ik naar twee voorstellingen geweest: een musical en een theatervoorstelling voor kinderen. Ook ben ik in de culturele centra in de buurt naar tentoonstellingen gaan kijken. Bij mij is het vooral de tijd die me soms parten speelt. Met het werk voor de school en het leiding geven bij de scouts zitten mijn weekends soms zo vol dat er niet echt tijd meer vrij is om aan ‘cultuur’ te doen. Ik heb wel al enkele voorstellingen vastgelegd die ik gedurende het jaar ga bekijken. Zo ga ik binnenkort naar Brilleman, een voorstelling van theater Stap. Theater Stap is een organisatie die toneel maakt met personen met een handicap. Brilleman wordt ook door hen gespeeld en gaat over dementie. Mijn mama en papa zitten in het bestuur van KVG (katholieke vereniging voor gehandicapten) Puurs en vanaf ik geboren ben, werd ik meegenomen naar al hun activiteiten. Ik wilde dus zeker naar dit toneel gaan en ben benieuwd hoe het zal verlopen.  Ook in Ter Dilft in Bornem heb ik een voorstelling vastgelegd van Pieter Embrechts. Ik vind van mezelf dat ik dus al goed bezig ben in vergelijking met daarvoor en ik hoop dit zeker vol te houden!

·         Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal
Tijdens de module en vooral tijdens het maken van de evaluatiekoffer heb ik echt wel veel nieuwe ideeën gevonden en uitgewerkt rond het muzisch evalueren met de kinderen. Door deze ideeën uit te werken, kan ik tijdens de volgende stages sneller de evaluatie toepassen.  Spijtig genoeg heb ik de methodieken nog niet echt kunnen testen in mijn stage van het eerste leerjaar omdat ik de evaluatiekoffer pas hierna kunnen maken heb. Door het uitwerken van deze methodieken voel ik me wel sterker en is de stap minder groot om met de kinderen te evalueren.

Het evalueren van mijn eigen muzisch handelen ben ik uiteraard hier en nu aan het doen, maar ook op de rest van mijn blog heb ik geëvalueerd over de dingen die ik gedaan of gezien heb. Door dit eens neer te schrijven, ga je dieper nadenken en kom je tot conclusies waar je anders niet zou opkomen. Waar een blog al niet handig voor is! J

·         Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen
Tijdens de stage in het eerste leerjaar heb ik geprobeerd  om eens andere werkvormen te gebruiken en ook veel afwisseling te brengen in de lessen. Hier vind je mijn twee van mijn muzische lessen beknopt terug:


De twee lessen waren beiden echt wel geslaagd en de kinderen hebben zich goed geamuseerd en zich volledig gegeven tijdens de lessen. Het waren mooie resultaten.




Ook tijdens deze module heb ik veel nieuwe werkvormen en leuke lessen meegemaakt (die staan opgeschreven op deze blog) tijdens de workshops. Door ze echt zelf toegepast hebben, ga ik ze ook beter onthouden.