zaterdag 26 oktober 2013

Eekhoorn Eduard en Prinses Sensasori: de zintuigen op hun best!


Woensdagvoormiddag zijn we op herfstwandeling geweest in het domein d'Ursel van Hingene. Ik heb op voorhand in de klas deze leerwandeling voorbereid en ben hierbij gestart met een brief van Eduard de eekhoorn die de prinses wil helpen. Ze denkt dat de kinderen die op bezoek komen in het bos alle nootjes verstoppen en de paddestoelen plattrappen. Hij wil haar overtuigen dat kinderen ook flink kunnen zijn in het bos en er zorg voor dragen.

Tijdens de wandeling kregen de kinderen verschillende opdrachten


  • Kastanjes verstoppen in het bos en na de wandeling deze terug vinden.
  • Vruchten sorteren: eetbaar of niet eetbaar voor de mens.
  • Dingen zoeken in de natuur die de prinses kan gebruiken. Bijvoorbeeld: bolster om de haren te kammen.
  • Met een blinddoek aan, horen van waar het geluid van het fluitje komt.
  • Met een spiegeltje een wandeling door het bos maken, zo kan je tijdens het wandelen ook eens de kruin van de bomen zien.
     

Door een verhaal te koppelen aan zo'n wandeling zijn de kinderen meteen enthousiast. Van een saaie leerwandeling zal hun niets bijblijven, maar van een leerwandeling met leuke doe-opdrachten zal veel blijven hangen...


Als verwerking in de klas heb ik een hoekenwerk gedaan rond zintuigen. 

  • Hoek 1: ruiken Doosjes met allerlei materiaal in: dennentak, confituur, aarde, champignon, honing
  • Hoek 2: proeven Doosjes met allerlei materiaal in en een blinddoek: confituur, besjes, champignon, honing, kastanje
  • Hoek 3: voelen Voeldozen met allerlei materiaal in: kastanje, takje, blad, kastanje
  • Hoek 4: kijken Verschillende soorten bladeren frotteren.
  • Hoek 5: horen Een geluidsfragment met geluiden uit het bos: vogel, uil, riviertje, wind




De kinderen waren heel gemotiveerd en deden goed mee. Ik ben er zeker van dat ze de zintuigen niet meer zullen vergeten! :)