Donderdagvoormiddag kwamen er weer enkele mensen op bezoek in mijn stageschool voor 2 sessies muzo. Vandaag stond er eerst beweging op het programma en nadien muziek.
Bij beweging begonnen we met iedereen in een kring. De bedoeling was om jezelf voor te stellen aan de hand van een bepaalde beweging die iets meer vertelt over jezelf. Sommige kinderen waren in het begin wat verlegen, maar kwamen na een tijdje wel los.
Nadien moesten de leerlingen een beweging doorgeven aan elkaar. De ene leerling deed bijvoorbeeld een blaadje dwarrelen, de buur maakte dan op zijn toer bijvoorbeeld een pirouette, enzovoort. Het moesten dus telkens andere bewegingen zijn, maar het leek zo alsof ze allemaal op elkaar aansloten. Je merkte dat ze heel geconcentreerd naar elkaar keken en echt moeite deden om een unieke beweging te maken.
De juf zette na deze oefening een muziekje op . De leerlingen zaten aan de kant van het lokaal en mochten om de beurt rechtstaan, de beweging doen die ze hiervoor hadden gedaan en zich verspreiden over het lokaal. Ze mochten niet afspreken wie als eerste of tweede ging gaan, ze moesten aanvoelen wanneer ze konden vertrekken. De eerste keer verliep deze oefening moeizaam, maar nadien deden ze vlot om de beurt hun beweging.
De vrouw die deze sessie gaf, had nog een ander leuk ideetje: bewegingsmemory. Je laat twee leerlingen samen een bepaalde beweging bedenken. Nadien gaan alle leerlingen door elkaar zitten in de ruimte. Tijdens het zoeken van de bewegingen zijn er twee leerlingen naar buiten gegaan zodat ze niet konden zien wat de duo's waren.
Bij muziek ging het over Halloween. De leerlingen mochten allerlei enge geluiden maken en dit werd telkens met een bepaalde tekening op bord aangeduid, zodat er een klankspel ontstond.
Nadien werd het liedje 'Kronkebonker' aangeleerd. Tussen de strofen van het liedje werd er telkens een tekening aan bord aangeduid en mocht de hele klas dit enge geluid maken.