woensdag 23 oktober 2013

Ploem de pluimstaart snuffelt in het bos…


Maandag was het weer tijd voor muzische vorming in mijn stageklasje. Vorig week was het wandelende egeltje in de klas geweest, nu kwamen onze eekhoornvriendjes op bezoek. Omdat er in mijn klasje nog al wat babbelaars zitten, heb ik gezocht naar een hele afwisselende les met veel uitdaging.

We begonnen met een klankspel rond dieren. De kinderen mochten eerst zelf geluiden bedenken bij allerlei dieren uit het bos: een muis, een specht, een eekhoorn, een bosduif en een spin.  Deze prenten werden nadien op het bord gehangen en van elk dier was er een kleine en een grote prent voorzien.  Dit maakte duidelijk of ze het geluid van het dier luid of stil moesten nadoen. Ik duidde de verschillende prenten aan bord aan en de kinderen deden heel enthousiast mee. 



Nadien werd het lied ‘Ploem de pluimstaart’ in stukjes aangeleerd. Dit liedje was echt op niveau van de kinderen en de melodie zat er al snel in. Als verwerking van het lied werd het stil en luid gezongen. Hiervoor hield ik mijn handen hoog in de lucht of laag tegen de grond. Ook hier deden de kinderen heel goed mee, een echt orkest! :)

Voor het laatste deel van de les las ik eerst een verhaal voor over Ploem en Wip de eekhoorn. Ploem was vergeten waar hij zijn nootjes had gelegd en Wip was zijn nest kwijt omdat deze boom omgehakt was. Daarom werkten ze samen: ze verdeelden de nootjes van Wip en sliepen samen in het nest van Ploem.  De kinderen kregen nu de opdracht om dit verhaal per 2 na te spelen. Niet zo maar voor de klas, maar met een echt schimmenspel. Ze tekenden elk de omtrek van een eekhoorn op een blad en kleefden dit op een stokje. Vooraan in de klas had ik een lamp en een kartonnen doos met een wit doek geïnstalleerd waar ze hun toneeltje achter konden spelen. Ze hadden dit nog nooit gedaan, dus ze keken er echt naar uit om vooraan te staan.

 




Het schimmenspel verliep veel vlotter dan ik had verwacht. Alleen waren sommigen nog wat verlegen om vooraan hun gesprekje te komen voeren, maar toch ben ik heel blij met het resultaat!


Uit deze les heb ik geleerd dat je de kinderen veel uitdagingen moet geven en constant bezig moet zijn. Door veel verschillende werkvormen te gebruiken, hou je ze enthousiast en trek je telkens opnieuw hun aandacht. Je mag ze ook zeker niet onderschatten, die kleine rakkers kunnen echte kunstenaars zijn!